söndag 29 augusti 2021
Röja, sortera och strukturera
söndag 22 augusti 2021
I fullmånens sken
söndag 15 augusti 2021
Coronaeffekten
Den här pandemin har förändrat vårt sociala samspel. Vi har slutat ta i hand eller kramas när vi möts. Vi står på 1,5 meters avstånd och höjer handen till en hälsning. I början försökte man olika saker för att ändå få kroppskontakt - man lyfte foten och den andre lyfte sin fot mot min.
Eller man stötte armbågarna mot varann. Men så kom man på att man uppmanades att nysa i armvecket. Då blev armbågestöten ingen bra idé. Det har ju konstaterats att viruset lever upp till tre dagar på kläderna. Det är ett märkligt virus, det där corona. Oberäkneligt och oförutsägbart. Inte likt något annat vanligt virus.
Istället för att säga, tjena hur är läget, säger man: men hej, har du fått ditt vaccin? Och man svarar: ja båda, eller ja, ena och snart den andra, eller kanske nej, jag har inte kunnat boka någon tid än men snart så... allt kretsar kring vaccineringen.
Samtidigt cirkulerar det konstiga rykten om vaccinationen. Att det är meningslöst, att det är farligt, att det är en konspiration. Men då vill jag bara uppmana alla att verkligen kolla fakta. Vad säger myndigheterna? Inte bara i Sverige, men i världen. Kolla huvudet, inte svansen av rykten. Svansen viftar hit och dit.
Ja, det kan vara biverkningar. Men i förhållande till att få covid är det ändå betydligt mer riskfritt med vaccinet än själva sjukdomen. Bara 0,2% blir sjuka av vaccinet och det är en bra siffra. Du kan faktiskt dö av covid, är du vaccinerad kan du visserligen bli smittad. Men bara lindrigt sjuk, förutom de 0,2% som blir riktigt sjuka.
Men inget vaccin är perfekt och 100-procentigt. Det är ändå baserat på redan godkänt, verksamt vaccin och modifierat till att kunna funka även på covid. Därför har det gått förhållandevis snabbt att framställa. Covid är inte helt olikt andra pandemier som härjat på vår jord. Våra forskare är duktiga och har fått resurser till detta, för det har varit en prioritet för hela världen.
Är du vaccinerad är du även betydligt mindre benägen att bära runt på smittan till andra. Så med hänsyn till andra bör du faktiskt vaccinera dig. Även om du själv inte är rädd för att bli smittad och sjuk. Jag har daglig kontakt med många olika människor och många i min närhet har haft corona, men jag har varken blivit sjuk eller har antikroppar.
Jag brukar skämtsamt säga att inget biter på den här kärringen, och viss sanning finns det i detta, då 11% av befolkningen är naturligt immuna, dvs har t-celler mot corona. Eftersom jag varit såpass utsatt och exponerad, misstänker jag att jag är en av dessa 11%. Men ett t-cellstest får man bekosta själv, och det är inte billigt.
Så jag har valt att vaccinera mej, ett litet pris att betala för flockens immunitet. Ibland får man se till gruppens bästa, inte följa rädslans ström med desinformation och skrämselpropaganda. Corona är säkert något som kommer att finnas i världen lång tid framöver, men det behöver inte vara mer allvarligt än någon annan influensa eller dylikt.
Allt är självklart en risk, covid är som jag sa ett virus som är oberäkneligt och drabbar människor väldigt olika. Men att leva är också en risk, oavsett pandemier. Att ta läkemedel, oavsett sort, är en risk. Biverkningar finns alltid. Att dricka alkohol är en risk, att röka och snusa är en risk, att köra bil är en risk.
Man får väga för- och nackdelar, ta reda på fakta, utbilda sig, göra sitt bästa för att samhället ska funka. Tillsammans tar vi oss igenom den värsta tiden vi gått igenom sen andra världskriget. Men livet kommer aldrig bli som förut. Världen är en annorlunda plats nu och vi får vänja oss vid ett nytt normalläge.
söndag 8 augusti 2021
Älskvärd
Älskvärd. Ett ord man inte hör så ofta nu för tiden. Men ett ord, eller epitet, med en vacker innebörd. I synonymordboken beskrivs det som behaglig, vänlig, angenäm att umgås med, förbindlig, ämabel, charmerande, rar, förtjusande, tillmötesgående, snäll, god, trevlig, hjälpsam, hövlig, belevad, urban.
Älskvärda personer är inte alltså värda att älska, för det är vi alla, men de är lätta att älska. De är precis en sådan person man vill ha i sin närhet, som sin vän. Jag har ett par älskvärda personer i min nära krets och jag blir alltid glad och upplyft av att spendera tid med någon av dem.
De kommer med uppmuntran, de är vänliga och förstärker mina goda sidor genom att peka ut vad som är bra och prata om det. Det gör mej styrkt i mig själv och bättrar på min självkänsla. Vem vill inte ha en sådan människa i sitt liv! De visar uppskattning och är inte rädda för att berätta om vad de tycker om.
Jag önskar också jag var mer älskvärd mot mina medmänniskor. Men det är så lätt att glömma bort att säga till de man tycker om att man gör det. Det är så lätt att ta dem för givet, kanske också att man tror att de redan vet att de är en fin människa.
Men ibland behöver man få höra just det. Du är bra, du är snäll, du är fin, du är snygg, du är stark, du är klok. Alla vill höra det ibland, även de mest älskvärda. Så det är min tanke för hösten. Att vara mer älskvärd och komma ihåg att alla behöver uppmuntran och uppskattning.
söndag 1 augusti 2021
Tillbaks till vardagen
Första jobbveckan efter semestern avklarad. Det är alltid lite högar som väntar efter ledigheten så det tar ett tag att komma ikapp, även om det mest akuta är skött av min kollega. Nu blir det samma sak för henne, jag kan ta hand om en del men hon kommer också ha lite ärenden som ligger och väntar på henne.
Jag är glad att jag hade första semesterperioden, vädret var sannerligen inget att klaga på! Jag känner mej utvilad och nöjd med allt jag har fått se och uppleva. Största glädjen är naturligtvis tid med familj och vänner. Det är det allra viktigaste.
Här hemma har mina odlingar vuxit fint. Jag skördar tomater varje dag från mina 9 plantor. Jordgubbarna och smultronen är slut för i år, rabarberna har skjutit fram några rangliga stänglar, men de är inte mycket att ha. Två av tre liljelökar har vuxit upp och en har en stor knopp som jag väntar på ska slå ut.
Tre dahlior har jag också, två av dem blommar nu och fler knoppar är på väg. De 12 krukorna med kryddväxter är stora och frodiga, jag kan skörda nu och kommer torka en del och frysa in annat. Jag har provat några nya, bland annat ananassalvia, citronverbena, curryeternell och blomsterbasilika. Alla doftar mer än de smakar...
Även mina gamla orkidéer i vardagsrumsfönstret har älskat solen och värmen. Alla fem har nya stänglar fulla med knopp. Trädgården och växterna gör mej glad, precis som allt annat i naturen. Det är något rofyllt med allt som växer och gror samtidigt som det är spännande.
Det positiva med allt regn den senaste tiden är väl att nu börjar svampen ta fart ute i skogarna. Jag har inte haft tid än att gå ut och kolla än men snart ska jag ge mig ut. När man har sina ställen (som man ihärdigt sökt efter i många år) så är det mer en fråga om att gå ut och hämta, snarare än att leta.
Jag har några stycken ställen, för olika år med olika väder kräver olika miljöer för bästa växten. Även olika svampar vill ha olika förutsättningar. Jag plockar gula kantareller, trattkantareller, Karl Johan och blek taggsvamp. Bara man är säker på deras kännetecken är det enkelt. Men det finns snarlika som inte alls är ätliga, så man måste veta vad man gör.
Jag brukar steka dem och frysa in dem i småpåsar till vintern. Så gott att kunna ta upp en påse och lyxa till vilken maträtt som helst! Dessutom är det gratis och det vet ju alla att gratis är gott - det är sen gammalt. Svamp är rikt på mineraler och spårämnen samtidigt som de är kalorifattiga.
Så även om sommaren går in i slutspurten kommer en härlig höst med alla färger, dofter och svampar. Sen har jag i och för sig lust att bo på Gran Canaria över vintern, för det är årets deppigaste tid här i norden enligt mig. Kallt, mörkt och snöblask. Men sen börjar allt om igen och det kommer en ny vår...
söndag 25 juli 2021
Carpe Diem
Sista semesterdagen för denna gång. Jag är mycket nöjd med mina lediga veckor, jag har sett mig omkring, träffat släkt och vänner och haft ett helt underbart väder med sol och värme. Jag är lika solbränd som efter en vecka på Kanarieöarna!
Jag har verkligen tagit till vara på varje dag, varje solchans, alla möten med människor som betyder något i mitt liv. Min familj, mina bästa vänner och min svägerska. Jag har rest 90 mil norrut med stopp hos dottern i Skänninge för att stanna hos syrran i Österforse och sedan söderut med stopp i Stockholm, Enhörna och slutligen Västervik.
Jag har njutit av alla sovmorgnar och till skillnad från andra som försöker bryta ovanan och gå upp tidigt, tar jag vara på varje morgon som nästan kan bli förmiddag innan jag kravlar mig upp. Jag kommer ändå aldrig vänja mig vid att gå upp tidigt, det vet jag efter 56 år. Min mamma, 87 år, har heller inte gillat tidiga morgnar.
Henne kan man inte besöka före kl 11 på förmiddagen. Hon sover länge och gillar att hasa runt i morgonrock långt in på förmiddagen. Det ska jag också göra när jag blir pensionär! Men än är det tio år kvar... jag tror att det där med morgonmänniska och kvällsmänniska är ett obestridligt faktum som liksom ligger i generna.
Men trots att jag är en utpräglad kvällsmänniska märker jag att ju äldre jag blir, desto tidigare går jag och lägger mig. Så nu somnar jag redan vid 22.30 och det är bra för då får jag mina timmars sömn innan jag måste gå upp. Jag behöver det nu för tiden. Och när jag väl kommer upp kommer jag igång ganska enkelt.
Lite shopping har det blivit också, en ny klänning, en jeansjacka, en handväska och lite smycken. Detta blir också en del av alla minnen, tillsammans med alla bilder i mobilen. Minnen som värmer när dagarna blir mörka och kalla. Därför är det viktigt att medvetet skapa goda minnen. Minnen som formar vårt liv när vi ser tillbaks.
Jag och min svägerska har pratat mycket om det. Vi har båda förlorat vår livskamrat och då blir alla goda minnen extra viktiga. För man kan inte skapa några nya, och det är ju det som är kruxet. Man vet inte när sista tillfället kommer. Därför vill jag leva i den vetskapen och verkligen ta vara på dagen idag. En klyscha, men Carpe Diem, liksom.
söndag 18 juli 2021
Lilla landet lagom
Nu när jag är ute på min semesterturné så åker jag förbi många hus och hem. Bakom varje fönster finns en människa, en berättelse, ett livsöde. Alla människor jag möter har sin historia. Inte alla vill berätta den, men alla har vi saker vi bär på, inombords.
Alla har vi upplevt något jobbigt - likaväl som något bra. Det är dessa upp- och nedgångar som formar oss som människor. Den där raksträckan i livet mellan dessa när inget särskilt händer, är ju ganska trist. Lite som OS-reklamen som går nu.
Det där om lilla landet lagom, men att lagom vinner inga guldmedaljer. Förvisso, det är väl målmedvetenheten, fokus, träning och träning som blir resultat och medaljer. Men vad är då egentligen lagom? Det sägs ju att detta ord finns bara på svenska.
Men lagom är den där gyllene platsen, inte för varmt - inte för kallt, inte för starkt - inte för svagt, inte för svårt - inte för simpelt. Lagom är ju egentligen helt perfekt! Men perfekt är för oss ett kraftuttryck så vi svenskar undviker att säga så.
Vi har nån sorts blygsamhet och osäkerhet på gränsen till självutplånande när vi inte vill hävda vår rätt eller stå upp för den. Samtidigt som vi är åsiktsmaskiner där vi tycker och tänker en massa - men oftast inte tar upp det med personen det berör, utan med andra runt omkring.
Man ska vara finkänslig, men bara gentemot andra och inte när andra har en åsikt om mej. Då ska man vara tuff och ta emot. Men man ska inte hetsa upp sej utan vara lite ljum så man inte rör upp några känslor i onödan. Om någon annan visar känslor ska dessa genast kommenteras med förnekelse.
Nämen inte ska du känna så. Det går snart över ska du se. Jaja men livet måste gå vidare förstår du. Eller klassikern: tiden läker alla sår. Men vet du vad? Det är lögner och närapå förtryckarfasoner när man förnekar andra människors känslor.
Vi behöver lära oss att våga lyssna på varandras känslor, låta dem finnas och ta plats, du varken kan eller ska hitta lösningar på andras problem. Men att bara finnas där, lyssna, bekräfta, det kan betyda allt för den andra personen. Det är inte farligt med gråt, med förtvivlan, uppgivenhet eller upprördhet.
Att lägga locket på, komma med klyschor eller vifta bort det - säkert ofta i all välmening - det är inte särskilt snällt. Ett problem blir inte löst av att sticka huvudet i sanden eller låtsas som det inte finns. Förr eller senare behöver man ta itu med konsekvenserna. Lika bra att göra det på en gång!